Los bericht bekijken
  #9  
Oud 20 juli 2001, 08:37
JW van Aalst
Guest
 
Berichten: n/a
Cool Citymaps op external card: kan dus wèl! En nog snel ook.

Hallo,

Àlle Citymaps straten van Nederland op je Palm externe card? Dat kan dus wel! Het enige dat je nodig hebt is McFile.

Hoe dan?
1. Installeer McFile in het *interne* geheugen. (url: http://www.muchy.com/review/mcfile.html of zie thread http://www.palmclub.nl/forums/showth...threadid=2537)
2. Stop de Citymaps CD-Rom in je PC CD speler, start de installer.
3. Installeer de applicatie in het *interne* geheugen van je Palm.
4. Installeer zoveel kaarten als je geheugen toestaat naar het *interne* geheugen. Let op: Citymaps werkt met kaarten van "grote" gebieden: als je bv. Utrecht installeert krijg je ook Vleuten, Maarssen, Bilthoven en Zeist gelijk erbij. Het is jammer dat je dit niet goed van tevoren kunt inschatten.
5. Maak met McFile op de externe card een folder "Cities/Mijnstad" aan (voor iedere grote stad één). Zo heb ik bv. Cities/Alkmaar, Cities/Almelo, Cities/Almere, etc.
6. Verplaats met McFile de geïnstalleerde steden naar de zojuist aangemaakte folder(s) op de externe card. Let op: elke stad bevat vijf bestanden wiens namen allemaal beginnen met de naam van de stad. Allevijf bestanden kopieren (*moven*).
7. Herhaal stap 4 t/m 6 voor alle steden die je wilt. Heel Nederland is ongeveer 30 Mb (de Windows Explorer zegt 39Mb maar er is nogal wat overlap in kaarten; Amersfoort is bv. overbodig als je Leusden en Harderwijk hebt geinstalleerd).

Op deze manier kun je heel Nederland op je externe card krijgen. Ik heb nu alle straten van Nederland (op Groningen/Friesland/Drenthe na dan) op mijn externe card staan en ik ben zo'n 23 Mb kwijt. Nu pas begint mijn 32Mb MMC kaart zijn waarde te bewijzen!!

Hoe nu de stadskaarten te gebruiken?

Over PowerRUN ben ik absoluut niet tevreden, die gaat erg slordig om met geheugenmanagement vind ik. Gelukkig heb je PowerRUN niet nodig, omdat je de Citymaps applicatie in het interne geheugen laat staan.

Stel, je moet op een dag naar een voor jou onbekende stad. Dan doe je het volgende:

1. Start McFile (2 sec.)
2. Zoek op de externe card de folder op waar de betreffende stad in staat (4 sec.)
3. *Kopieer* de betreffende stad naar het interne geheugen (vijf bestanden) (4-6 sec.)
4. Start Citymaps en selecteer de betreffende kaart (2 sec).
5. Optioneel: plot je route binnen die stad.
6. Als je de stad niet meer nodig hebt, kun je 'm met de Citymaps applicatie zelf verwijderen uit het interne geheugen. Op het externe geheugen staat-ie dan nog wel natuurlijk.

Ik heb bovenstaande geprobeerd op mijn m505 met meerdere steden en het werkt echt supersnel. Kortom: McFile is inderdaad een *must have* voor je Palm, met andere database-intensieve applicaties (bv. grote foto-albums) werkt het namelijk net zo.

Succes ermee.

Groeten,

Met citaat reageren