Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 28 december 2002, 22:38
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Wat zou je doen..? Clié SJ-30 of T625-C

Ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb veel reviews bekeken en ik heb ze beide in mijn handen gehad. Ik kon ze alleen nergens naast elkaar zien.

Wie heeft gebruikerservaring met (een van) beide? Ik wil 'm maandag of dinsdag kopen, omdat je er deze maand een 32MB gratis MemoryStick bij krijgt van Sony.

Dus..
óf een SJ-30 voor ca EUR 340-350
óf een T-625C voor EUR 369 (bij Alternate)

Wat zou je doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 december 2002, 13:24
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De T625C is op zich een veel luxer apparaat. De kosten verlagingen bij dat model komen doordat er een snellere versie van gemaakt is (de T675C) dus wat dat betreft zou de T625C de betere keuze zijn. De extra luxe zit hem in: bijgeleverde cradle, metalen kast (ipv plastic), extra infrarood led voor afstandsbediening TV etc, veel betere speaker, veel plattere behuizing

Het voordeel van de SJ30 ten opzichte van de T625C is het scherm. Het licht van de T625C is niet helemaal goed wit en daardoor worden de kleuren flets weergegeven.

Persoonlijk zou ik de T625C kiezen
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 december 2002, 13:52
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Gezien op het vraag&aanbod-forum:
625c te koop
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 december 2002, 14:20
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Ja, dat is ook mijn overweging:

Is het scherm van de SJ-30 zoveel beter dat je kiest voor een minder luxe versie, voor bijna hetzelfde geld? Het scherm is toch wel het belangrijkste bij een Palm (Clié), toch?

Verder heb ik eigenlijk nog de volgende vragen:
-Is een plattere behuizing fijner? Ik las een review waarin iemand stelde dat een platte behuizing lastig is beet te houden.
-Gebruik je een speaker nu wel echt? Ik heb gelezen dat de SJ-30 een erg zacht geluid heeft. Wanneer is dat onpraktisch? Je kunt er toch geen muziek mee afspelden (en dat wil ik ook niet). Wordt een speaker gebruikt bij een (GPS-)navigatie in de auto?
-Is het scrollknopje nu echt zo latig bij de T-625C? Ik heb er in de winkel eigenlijk niet echt op gelet.

Onbelangrijk vind ik:
-Wel/geen cradle (cradle is mooier, maar lastiger mee te nemen.
-Het wel/niet kunnen gebruiken van de Clié als afstandsbediening (heb zelflerende remote).
-Plastic/metalen behuizing. De SJ-30 voelde erg solide aan (misschien zelfs meer solide dan de T-625C).

Blijft de vraag...
... wat zou je doen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 december 2002, 15:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het scherm an sich is dus niet echt beter, maar de kleuren zijn wat natuurgetrouwer. Voor mij is dat nauwelijks een item. Het is hooguit een probleem als je vaak foto's wilt bekijken op je Clie. Maar goed dat doe ik er ook nog wel eens op en dat gaat op zich ook prima. Het is iets fletser, maar het beperkt je totaal niet in het gebruik.

Het grappige is dat het scherm zelf de kleuren wel weergeeft, maar dat ze dus door het backlight "overspoeld" worden. Als je de T625C in het zonlicht gebruikt zijn de kleuren weer wel normaal.

Een plat model is veel beter vast te houden. Ik zie niet hoe dat lastig zou kunnen zijn. Dat is vast weer zo'n kul argument van iemand met een dik apparaat.

Ik moet toegeven dat het voordeel er voor mij met name in zat dat ik veel e-books lees. Dan heb ik de clie tussen twee vingers vast (eigenlijk zoals je ook een boek leest). Dan is het echt hoe platter hoe makkelijker vast te houden. Als je het apparaat vast houdt voor normaal gebruik (met je hele hand er omheen) dan maakt het inderdaad niet uit.

Ik heb eerlijk gezegd de speaker van de SJ30 nog niet gehoord, dus ik kan het niet vergelijken. De speaker van de T625C is oorverdovend hard. Dat is met name van belang als je een alarm laat afgaan. Bijvoorbeeld bij een afspraak uit je agenda. De SJ30 schijn je dan minder goed te horen. De T625 heeft ook een trilalarm (ik dacht dat de SJ30 dat niet had) dat is dan wel weer handig als het een stil alarm moet zijn.

Het geluid is inderdaad ook van belang als je het voor GPS navigatie wilt gebruiken. DigiMap en PathAway zijn programma's die met audio signalen kunnen aangeven dat je moet afslaan. Maar als je de autoradio uitzet is de SJ30 misschien ook wel te gebruiken.

Persoonlijk heb ik geen probleem met de scrollknop. Het kan inderdaad beter, maar het werkt prima. Het is waarschijnlijk meer een kwestie van even wennen. Meestal gebruik ik ook de jog-dial. Dat werkt weer een stuk handiger dan welk op/neer knopje ook.

Die metalen case is handig voor het krassen/slijten. Een plastic behuizing wordt sneller lelijk.

Op zich is de T625C door alle extra's dus eigenlijk een veel duurder apparaat. Als je die voor hetzelfde geld krijgt is dat dus een voordeeltje.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 december 2002, 19:06
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor het uitgebreide commentaar, naamgenoot (Patrick).
De keuze blijft dus: betaal ik ca EUR 30,- meer voor een Clié met betere geluidsmogelijkheden, maar een iets minder natuurgetrouw scherm?

Als ik je commentaar lees, werkt (GPS-)navigatie (TomTom ofzo) dus wel met geluid op de T-625C. Toch?

Ga ik denk ik toch voor de T-625c, omdat ik nog weleens afspraken vergeet. Alarm lijkt me dan handig, anders moet ik dat weer apart aanzetten in mijn GSM.

Heeft iemand anders nog wat toe te voegen? Anders mag dit draadje worden afgeknipt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 december 2002, 00:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
TomTom werkt niet met geluid. Ik weet het alleen van DigiMap en PathAway, maar misschien zijn er ook nog andere GPS programma's die geluid gebruiken hoor. DigiMap is een routeplanner (vergelijkbaar met TomTom, maar dan beter en duurder) en PathAway is een programma waar je zelf voor je kaartjes en routes moet zorgen (wat bewerkelijker, maar veel goedkoper).

Volgens mij kun je je aan beide apparaten geen buil vallen. Ze zijn alletwee gewoon goed. Zelf vind ik de T625C iets beter passen bij mijn wensen, maar als die er niet was zou ik vast net zo goed met de SJ30 overweg kunnen.

Als je echt nog twijfelt zou je eens een winkel moeten opzoeken waar je de modellen kunt vergelijken. De beschikbaarheid van PDA'tjes in de winkels is echter niet echt denderend. Ik heb ze een keer bij Dunnet gezien, maar de meeste winkels lijken wel alleen PocketPC's in de vitrines te hebben staan.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 december 2002, 11:11
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Alternate kan de T625C niet leveren momenteel. Ik verwacht 'm zelf ook niet meer, omdat het een uitlopend model is. Ga ik toch 'maar' voor de SJ-30. Bedankt voor je tips, Patrick.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 december 2002, 11:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja hij is zo goedkoop, omdat het uitverkoop is. Dan raakt die ook op ook Ach ja, zoals ik al zei die SJ30 is ook prima (en soms zelfs dus beter)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023