Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums |
Review: Garmin Mobile XT en Garmin Mobile 10 |
||||||||||||||||||||||||
Een tijd geleden bracht Garmin het pakket Garmin Mobile 10 uit. Dit is een alles-in-een pakket voor smartphones, dat voor bijna alle mobiele besturingssystemen geschikt is. In het pakket zit een SD-geheugenkaartje die bij plaatsing de juiste applicatie voor PalmOS, Windows Mobile en Symbian opstart. Voorwaarde is wel dat de smartphone beschikt over een SD-, microSD- of miniSD-geheugenkaartslot. In het pakket zit ook een gps-ontvanger van Garmin. Het nadeel van dit pakket is echter, dat het niet werkt met een ander type gps-ontvanger. Ik heb verschillende geprobeerd, maar de software wil de alternatieve gps-ontvanger niet herkennen. Garmin heeft daarom onlangs ook het pakket Garmin Mobile XT aangekondigd. Dit is bedoeld voor mensen die hun eigen Bluetooth gps-ontvanger willen gebruiken en voor bezitters van een smartphone met ingebouwde gps. Garmin Mobile XT is wat minder kieskeurig wat de gps-ontvanger betreft en is ook iets goedkoper: je betaalt zo'n 70 euro minder. De software van Garmin Mobile XT is gebaseerd op Garmin Mobile 10. Vandaar dat ik beide pakketten in één review meeneem. Er is overigens ook nog een pakket met de naam Garmin Mobile 20. Dat is niet een opvolger, maar een pakket waarbij een smartphone-houder met ingebouwde gps-ontvanger is inbegrepen. Ook deze wordt geleverd met de software Garmin Mobile XT. En daarnaast is er natuurlijk het Amerikaanse pakket, die eigenlijk vergelijkbaar is met Mobile 10 maar dan met Amerikaanse kaarten. In de doosKoop je Garmin Mobile XT, dan krijg je alleen de software op een sd-kaart met handleidingen in vier verschillende talen. Bij Garmin Mobile 10 vind je in de doos de software en de handleidingen, plus de gps-ontvanger, een beugel om de gps-ontvanger aan je broekriem te dragen en een autolader. De gps-ontvanger is voorzien van een mini-usb-aansluiting waardoor je deze thuis al kunt laden, mits je over de juiste stroomnetadapter beschikt. In het vierkante doosje vind je de software: een microSD-kaartje (rechtsonder) met een capaciteit van 512 MB met daarop de software. Rechtsboven zie je de miniSD-adapter en links een adapter ter grootte van een normale sd-kaart. Op de verpakking van de software staat dat het City Navigator Europe NT v9 Benelux bevat. IngebruiknameDe software staat op een geheugenkaartje van 512 MB, maar eigenlijk wil ik liever mijn eigen miniSD-kaartje van 2GB blijven gebruiken. Gelukkig is dat geen probleem: ik heb de complete inhoud van het geheugenkaartje gekopieerd naar mijn eigen geheugenkaartje en krijg geen foutmeldingen. Dat betekent overigens niet dat je de software zomaar met vrienden kunt uitwisselen: bij Garmin Mobile 10 heb je in ieder geval een geschikte gps-ontvanger nodig. Registreren van de software is mijn geval niet nodig; wel moet je (uiteraard) een koppeling met de gps-ontvanger tot stand brengen. Dat lukte vrij vlot, binnen een minuut. Daarna is het wachten op de eerste fix en kan de testrit beginnen. InterfaceDe pda- en smartphonesoftware van Garmin is sterker dan voorheen gebaseerd op de interface die ook op de PND's aanwezig is. Dat betekent: een startscherm met twee grote knoppen: Waarheen? en Kaartweergave. Rechts zitten drie kleinere knoppen: Tools, Instellen en Afsluiten. Om te navigeren tik je uiteraard op de knop Waarheen. Je kunt dan kiezen uit vijf mogelijkheden:
Het lijkt alsof het menu daarmee is afgelopen, maar rechtsonder staat een pijltje waarmee je nog meer opties kunt gebruiken:
De laatstgenoemde optie verraadt een beetje de herkomst van Garmin: in de VS wordt immers vaak op basis van kruispunten genavigeerd. Zo vind je in San Francisco op '579 Hayes Street at Laguna' (dus bij de kruising van Hayes Street en Laguna Street) een Belgische frietkraam. Adres invoerenOok als je niet eerder met de software van Garmin hebt genavigeerd, begrijp je hoe je een adres moet invoeren: op het startscherm druk je op Waarheen en daarna op Adressen. Ik heb de kaart van de Benelux, maar moet bij het invoeren van een adres toch steeds opnieuw invoeren dat ik in Nederland wil zijn. Da's niet echt handig. Bij het intikken van een N is de lijst met mogelijke keuzes gelukkig wel ingekort tot één mogelijke optie, die daarna meteen in beeld verschijnt. Je zou denken dat dat bij het intikken van 'AMSTER' ook wel het geval is. Maar nee, je moet een behoorlijk deel van de plaatsnaam invullen voordat Garmin weet wat je bedoelt. De knoppen op het schermtoetsenbord zijn eigenlijk iets te klein om met de vingers te gebruiken. Gelukkig heb ik een Treo, waarmee ik de bestemming ook met het hardwaretoetsenbordje kan invoeren. Bij TomTom kun je bij het invoeren van een adres ook aangeven dat je op een bepaalde kruising of in het centrum van de stad wilt zijn. Dat zoiets ook bij Garmin mogelijk is, ontdekte ik pas later, toen ik erachter kwam dat het menu (Home, Adressen, etc) nog een aantal opties heeft die niet standaard zichtbaar zijn. Het navigeren naar contactpersonen is omslachtig: ten eerste zie je niet wélke contactpersonen voorzien zijn van een adres. En mocht er wel een adres aanwezig zijn, dan kan Garmin er niet vanzelf naartoe navigeren: je krijgt een melding dat er nog geen gps-positie bij de contactpersoon is vastgelegd. Het houdt in, dat je opnieuw het adres moet invoeren zodat de software de gps-coördinaten kan bepalen. Blijkbaar kan Garmin de gegevens uit het adresboek niet inlezen. RondrijdenNa het invoeren van de bestemming wacht de software eerst op 'een betere GPS-miswijzing', wat dat ook mag betekenen. Daarna berekent de software redelijk snel de route. Bedenk je tijdens het autorijden dat je toch de gps-ontvanger nodig hebt, dan ben je in ongeveer 3 minuten up-and-running, eigenlijk vergelijkbaar met de meeste andere navigatiesoftware die ik heb gebruikt. Je kunt de kaart op twee manieren bekijken: in normale 3D-weergave, waarbij je echter geen resterende tijd of pijl voor de eerste afslag in beeld ziet. Je ziet wel over hoeveel kilometer je moet afslaan, maar niet in welke richting. Verder zie je wel verwachte aankomsttijd, maar niet de nog resterende tijd of het aantal resterende kilometers. Met de doorzichtige plus- en minknoppen kun je in- en uitzoomen. Je kunt ook op de snelheid, aankomsttijd of logo onderin het scherm tikken om aanvullende informatie te zien. Je kunt bijvoorbeeld een dashboard bekijken met de huidige snelheid en statistische gegevens, zoals de gemiddelde snelheid en topsnelheid. Als je zoals ik gewend bent aan TomTom, is het even zoeken om sommige opties te vinden: bijvoorbeeld het omrijden bij een file of obstakel. De kwaliteit van de gesproken aanwijzingen is prima: de stem klinkt een tikje Goois, maar is goed verstaanbaar. In dit mp3-bestand kun je beluisteren hoe het klinkt. ToolsGarmin Mobile is voorzien van een aantal Tools, die vanaf het startscherm te bereiken zijn. Klik je hierop dan kom je terecht op een scherm met de volgende opties:
Deze opties spreken grotendeels voor zichzelf. Interessant is de optie Waar ben ik? waarmee je, zoals de naam al aangeeft, op de kaart kunt zien waar je bent. De software toont het dichtstbijzijnde adres, de gps-positie, de weerssituatie en de dichtstbijzijnde grote kruispunten. Ideaal als je bent gekidnapt en aan de politie wilt doorgeven waar je bent. Je kunt ook je positie opslaan, zodat je bijvoorbeeld je geparkeerde auto wilt terugvinden. Je kunt de positie niet vanuit dit scherm aan vrienden doorgeven, maar dat kan wel met PeerPoints. Daarmee kun je via SMS of MMS je positie of een bepaalde POI aan vrienden doorgeven. Je kunt ontvanger PeerPoints op de kaart weergeven en navigeren naar zo'n punt. Mocht die vriend niet beschikken over de Garmin-software, dan kun je ook een kaartje via MMS naar een vriend sturen. Garmin OnlineMet Garmin Online krijg je toegang tot een aantal gratis en betaalde diensten. De toegang tot weersinformatie en realtime-verkeersinformatie is gratis, zonder maandelijkse kosten. Andere mogelijkheden in dit menu: prijzen van hotelkamers opvragen via Hotels.com, brandstofprijzen opvragen (werkt alleen in de VS), flitspalen downloaden en je abonnementsstatus bekijken. Om van Garmin Online gebruik te kunnen maken moet je wel de beschikking hebben over een databundel, zodat de kosten niet de pan uit rijzen. Je krijgt eenmalig 30 dagen de beschikking over een flitspalendatabase van Cyclops, voor heel Europa. Daarna kun je voor €19,95 per maand een abonnement nemen. ErvaringenBij het gebruiken van een navigatiesysteem blijven je vooral de dingen bij die mis zijn gegaan. In de maand dat ik Garmin Mobile XT heb getest, kwam het tweemaal voor dat ik op een T-splitsing stond, terwijl de kaart de indruk gaf dat ik gewoon rechtdoor kon rijden. Ook merkte ik tijdens het gebruik dat ik nog regelmatig nieuwe functies ontdekte, waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Pas bij het doorlezen van de (overigens zeer traag reagerende) helpfunctie bleek dat ze aanwezig waren. Het lijkt alsof de helpfunctie door iemand anders is gemaakt, dan de persoon die de interface van de software heeft gemaakt. In het helpbestand wordt bijvoorbeeld gesproken over het 'opnemen van sporen'. In de software heeft deze functie de wat gangbaardere naam Tracks. Je kunt de afgelegde route vastleggen en later opnieuw weergeven. Bij het bladeren door 'Beheer mijn gegevens' kwam ik er ook achter dat je naast de gedetailleerde kaarten op de geheugenkaart ook gebruik kunt maken van een wereldwijde kaart met hoofdwegen. Je kunt ook pushpins (punaises) op de kaart zetten om de afstand tussen twee punten op de kaart te meten. En zo ontdek je nog meer zaken die het de moeite waard zijn, zoals de mogelijkheid om voor auto/motor, bus, taxi, fiets, truck, hulpvoertuig, bestelbus én voetganger een route te plannen. Garmin Mobile XT is uitgebreider dan ik op het eerste gezicht dacht. Toch zijn er ook wel wat punten die tegenvallen, bijvoorbeeld het feit dat er geen keuze is uit stemmen. Ook vond de software niet altijd een POI: je rijdt bijvoorbeeld Huizen binnen en moet bij restaurant De Kalkovens zijn. Je weet het adres niet, maar het is een gerenommeerd restaurant dat al jaren bestaat, dus Garmin zou de POI toch moeten kennen? Niet dus. Wat ik ook niet zo handig vindt, is dat er op het routescherm eigenlijk weinig informatie wordt getoond. Ik zou liever ook de nog resterende tijd (of kilometers) willen zien en ook een hint willen hebben of ik verderop links- of rechtsaf moet slaan. ConclusieOp het eerste gezicht lijkt de software vrij eenvoudig en rechttoe-rechtaan. Maar het loont de moeite om wat tijd te besteden om de software wat beter te leren kennen, want dan ontdek je dat Garmin Mobile XT eigenlijk heel veel mogelijkheden heeft, van een triptracker tot de functie Waar ben ik? Toch had Garmin de functies wel wat toegankelijker kunnen maken (en kunnen zorgen dat het helpbestand overeenkomst met de werkelijkheid). Qua prijs is Garmin geen prijsbreker; ik had dan ook wel iets meer perfectionisme verwacht (spelfouten, POI's die onvindbaar zijn). Wel handig is dat deze oplossing voor alle gangbare mobiele besturingssystemen geschikt is, zodat je het ook bij het upgraden naar een nieuw toestel kunt blijven gebruiken. Met de paar tekortkomingen valt goed te leven. Pluspunten
Verbeterbaar
Specificaties
Beoordeling
Relevante linksAls je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:
Vragen, opmerkingen of discussie?Via dit nieuwsbericht |
||||||||||||||||||||||||
Home |
Nieuws |
Reviews |
Tips |
Shop |
Channel Navigator |
Nieuwsbrief |
Forums
© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting Over deze site iCulture | Alles over Google Android |