Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Ardiri.Com, Klassiekers voor de Palm

Door Susan Krieger Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 16 mei 2001


Bas van de Sande

Titelpagina Hexxagon

Een andere bordvariant in het spel

Titelpagina van MoonPatril

Screenshot van MoonPatril
Programmeren voor het Palm-platform: beetje bij beetje beginnen Nederlandse programmeurs zich hierop te storten. Een van hen is Bas van de Sande die bij het collectief Ardiri.com zich gestort heeft op het ontwikkelen van klassieke games voor het Palm-platform. Zijn huidige projecten zijn: Moon patril en Hexxagon. Een kort interview.

Wat is Ardiri.Com?

Ardiri.com is een collectief -een hobbyistenclubje eigenlijk- opgericht in 1999 door Aaron Ardiri. Ardiri heeft onder andere Hoards, Liberty (een gameboy-emulator voor de Palm!), Donkey Kung en PilRC ontwikkeld. Onder de vlag van Ardiri.Com werken we met een aantal vrienden aan het tot stand brengen van leuke en kwalitatief goede palmsoftware. De groep is wereldwijd verspreid: Aaron [Ardiri] en Toby [Tobias Tallskog] wonen in Zweden, Michael [Ethetton] en Chip [Charles Kerchner] in de Verenigde Staten. Zelf ben ik een Hollander. In de loop van 1999 ben ik met Aaron in contact gekomen via e-mail. Begin 2000 hebben we elkaar voor het eerst ontmoet in Stockholm. Het klikte goed tussen ons, en ik heb toen besloten om me aan te sluiten bij Ardiri.com.

Waarom doen jullie dit?

De meest voor de hand liggende reden: we vinden het leuk! We doen het zeker niet voor het geld; we hebben allen een volle baan en doen dit in onze vrije tijd; avonduren en weekenden. Ardiri.Com is gestart als een hobbyisten-groep. We wisselen kennis uit op het gebied van programmeren (behalve voor het Palm-platform, maken we ook programma's voor de Helio). We hebben natuurlijk ook veel persoonlijke contact. Zo ga ik bijvoorbeeld deze maand een aantal dagen naar Stockholm om eens bij te kletsen met Aaron. Kijken of we weer leuke ideeën kunnen ontwikkelen voor de toekomst...

Verder zijn we ervan overtuigd dat software allereerst goedkoop moet zijn en na verloop van tijd zelfs gratis. We hanteren zelf de stelregel dat de software na een jaar gratis kan worden gedownload. Tijdens het eerste jaar hopen we onze ontwikkelkosten terug te kunnen verdienen.

Dat terugverdienen van de ontwikkelkosten: is dat ook tot nu toe gelukt?

Dit is een hele goede vraag.... Aaron, Michael en Chip zijn er tot nu toe in geslaagd om hun ontwikkelkosten terug te verdienen. Hexxagon, een project van mij, komt een dezer dagen uit, dus ik hoop op dit vlak ook mijn graantje mee te kunnen pikken. Gezien het feit dat dit een hobby is, zijn onze kosten relatief laag. De onkosten zitten voornamelijk in de apparatuur en de software die we nodig hebben om goed te kunnen werken.

Waarom klassieke games naar Palm overzetten?

Waarom klassieke games... de reden is eenvoudig. De spellen uit de jaren 80 moesten het hebben van speelbaarheid en originaliteit. De machines in die tijd (good old Atari, C64, MSX) beschikten over zeer beperkte grafische kwaliteiten en weinig rekenkracht, noodzakelijkerwijs waren het toen niet de graphics die de aantrekkingskracht van het spel toen bepaalden, het spel moest vooral origineel zijn en spannend.

Gaan we kijken naar overeenkomsten tussen computers uit de jaren 80 en de moderne Palmpjes dan valt het volgende op:

  • weinig rekenkracht
  • beperkte grafische mogelijkheden
  • beperkte geheugenruimte
Bedenk dat de mensen achter Ardiri.com allemaal in de leeftijdsgroep 25 tot 35 liggen -dus allemaal zijn opgegroeid met een '8-bitter'- en is de keuze voor klassieke spellen gauw gemaakt.

Waarom hebben julie ervoor gekozen om te ontwikkelen voor het Palm-platform en niet voor bijvoorbeeld Windows CE?

Dit was een duidelijke keuze: het Palm-platform is efficiënt, de filosofie achter het platform is erg goed (eenvoud is een van de uitgangspunten) en er is een grote markt voor het Palm-platform. En dat zal alleen maar meer worden. Wie je ook spreek over zijn of haar Palm (of Visor, Workpad, etc...), iedereen loopt er mee weg en kan eigenlijk niet meer zonder.

Gaan we kijken naar het Windows CE-platform, dan had ik steeds het gevoeld dat ik met een desktop werkte, bovendien was ik er niet geheel tevreden over. Ik heb in het verleden twee verschillende Windows CE-apparten in mijn bezit gehad, maar dat was het niet helemaal. Een groot nadeel van het Windows CE-platform is bovendien dat er meerdere typen processoren ondersteund moeten worden. Ga eens op een Windowns CE-site kijken en je ziet dat bepaalde spellen alleen op bepaalde typen machines werken; erg onhandig. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat we nooit iets gaan ontwikkelen voor het CE-platform, maar voorlopig brengen we daar niets op uit. Waar CE erg sterk in is, is multimedia (video, MP3). Maar of je dat nu echt met je agenda wilt doen (per slot van rekening is het je agenda), is maar de vraag.

Waarin programmeren jullie?

We schrijven onze software in de programmeertaal C, met hier en daar assembly. We maken gebruik van GCC en de PRC toolchain [zie www.ardiri.com voor meer informatie over het installeren van deze ontwikkelomgeving]. Als editor gebruiken we een doodgewone text-editor zoals bijvoorbeeld UltraEdit. Tegenwoordig zijn er wel volledigere programmeeromgevingen beschikbaar (IDE's), zoals bijvoorbeeld Falch.Net, maar dit gebruiken we (nog) niet omdat hier een paar nadelen aan zitten.

Welke nadelen?

Ik heb een tijdje Falch.Net 2.1 gebruikt, maar het bleek dat deze suite de onhebbelijkheid had om projectfiles eigenhandig aan te passen en om resource files te veranderen. Verder kon Falch.Net niet goed overweg met de nieuwste versies van PilRC. Ook had ik regelmatig problemen met debuggen; de geïntegreerde debugger sprong niet altijd in en kon niet overweg met multi-segmented* applicaties. Ik overweeg om op termijn nog eens naar de nieuwe Falch.Net 2.5 te gaan kijken, want de IDE die door Falch.Net wordt geboden werkt erg prettig.

Waarom maken we gebruik van GCC en niet van Codewarrior [Codewarrior is de officiële development omgeving van Palm zelf]. De reden hiervoor is eenvoudig: GCC is gratis en werkt goed.
In ontwikkelomgevingen die op de Palm werken geloven wij niet zo [bijvoorbeeld Pocket Smalltalk of Hotpaw basic]. De invoermogelijkheden op de Palm zijn erg beperkt en door onder andere het kleine scherm werkt dit tamelijk omslachtig.

Kunnen andere mensen voor Ardiri.com werken?

Ja dat is mogelijk, mensen met goede ideeën en vaardigheden (bijvoorbeeld: grafisch ontwerp, programmering) worden hierbij uitgenodigd om eens contact met ons op te nemen

Geïnteresseerden kunnen ons mailen op aaron@ardiri.com of op bas@ardiri.com. Daar we een internationale club zijn, moet het wel in het Engels.

Binnenkort komen er weer een aantal titels van ons uit (o.a. Hexxagon). Aaron en ik gaan deze maand bespreken hoe we het beste een aantal nog openstaande projecten kunnen afronden (denk aan kwix!, MoonPatril en Kapung). Je kan onze ontwikkelingen op de voet volgen via onze 'werk-in-uitvoering'-sectie. Daar staan de projecten vermeld waar we op dat moment aan werken en kan je ook de status van ieder project zien.

* Multi Segmented wil zeggen dat je een applicatie opbouwt uit meerdere files. De reden die hier achter zit is dat de Motarola 68000 compiler maximaal 32K-brokken van code kan verwerken. Door met meerdere files te werken en deze op een speciale manier aan elkaar te knopen, zorgt de compiler ervoor dat de de juiste verwijzingen in de programmacode worden gemaakt (jumps) om op deze manier toch programma's van meer dan 32K aan te kunnen.

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android