Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Citymaps in combinatie met een GPS ontvanger

Door Palmclub.nl Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 22 augustus 2001









Onlangs heeft Roel een review geschreven over Citymaps. Roel was - kort samengevat - van mening dat Citymaps een erg gebruiksvriendelijke en handige routeplanner op stad- of streekniveau is. Maar is dat ook zo wanneer je Citymaps gebruikt met een GPS-ontvanger? Via Navicar wist hij een Magellan GPS-ontvanger te bemachtigen. Lees hieronder zijn verslag...

GPS Magellan Companion

Mijn zoektocht naar een elegante en compacte GPS-ontvanger leverde de speciaal voor de Palm V ontworpen Magellan companion op. Deze klikt achterop de Palm; de Palm-GPS combinatie is nauwelijks dikker dan twee Palms op elkaar. Rechtsboven de Palm-GPS combinatie is een uitstulping, hier zit naar ik vermoed de antenne van de GPS-ontvanger. Navicar die mij de GPS leverde, verstrekte ook een handige houder voor in de auto en een 12 V voedingssnoer die in de aanstekerplug past. De installatie van de Palm-GPS combinatie in de auto is zo gedaan: De GPS-houder is makkelijk met zuignapjes op het raam van de auto te plakken. De arm van deze houder is flexibel in te stellen met een zwanehals, waardoor je de Palm makkelijk zo kan afstellen dat het scherm goed leesbaar is. Je palm kan met één beweging uit de houder worden gehaald.

De GPS kan ook gevoed worden met AAA-batterijen; handig voor bij een stadswandeling. Op één batterijsetje houdt de GPS het zo'n 10 uur uit.

Het gebruik


Als je de juiste plattegronden van Citymaps hebt geïnstalleerd kun je je vertrekpunt aangeven en je punt van aankomst. Hierna kan je de route laten berekenen. De GPS-ontvanger geeft middels een duidelijke cirkel op je scherm aan waar je exact bent op de plattegrond. Om je eigen  positie als vertrekpunt te nemen, hoef je de cirkel alleen maar aan te tippen. Hierna moet je de route opnieuw laten plannen en een nieuwe route wordt op het scherm getoond. 

Als TomTom Citymaps een route heeft gepland, wordt eerst een "Samenvatting" van vertrekpunt, bestemming, afstand en reisduur weergegeven.  Deze instructies bestaan uit een lijst met wegen die je vanaf jouw vertrekpunt tot aan de bestemming moet nemen en andere locaties die je tegen zult komen. Voor elke weg wordt de afstand gegeven in kilometers of mijlen (al naar gelang je eigen voorkeur), evenals de tijdsduur. Onderin het scherm staat de instructie die aangeeft, waar je ongeveer moet afslaan. Met de verticale zoombalk kan je in- of uitzoomen. Door de balk naar boven te slepen zoom je uit Het is op deze manier makkelijk om een overzicht te krijgen van de route. 

Het is sensationeel om jezelf te zien voortbewegen over de berekende route. Je vergeet bijna op de weg te letten. 

De kaarten blijken vaak erg nauwkeurig te zijn. Bedenk immers dat het GPS-signaal onafhankelijk van de kaartsoftware werkt. Een kleine afwijking in de kaart zou bijvoorbeeld maken dat je dwars door een huizenblok zou rijden - op de kaart dan. Dit heb ik niet ondervonden. Soms lijken de Citymaps-instructies wel achter te lopen. Als je bijvoorbeeld een afslag hebt genomen, volgt je GPS cirkel keurig op het nieuwe deel van de route, maar de instructie onderin de balk geeft nog steeds aan dat je moet afslaan. Dat probleem lost zich tijdens de rit steeds als vanzelf op. Handmatig is dit euvel niet te corrigeren. 

Bij het opstarten wordt de kaart dusdanig getoond, dat de GPS-cirkel zich in het midden van de kaart bevindt. Dat lijkt handig, maar dat is het niet. Als je rijdt wil je vooruit zien. Liever had ik de GPS-positie onderin, bovenin of aan de zijkant (afhankelijk van de te rijden route) van de kaart gezien, zodat ik de route bijna een hele schermlengte kan bekijken.  Het wordt nog erger doordat tijdens het rijden de GPS-markering zich al snel naar de rand van het scherm verplaatst. Vooruitkijken is er niet bij.  Dìt valt wel handmatig te verhelpen door rechtsbovenin het scherm op de 'GPS'-knop te drukken met je stylus. Het is een klein knopje, dus je kan je voorstellen dat het lastig is aan te klikken, als je ook nog aan het sturen bent.  Bij hoge zoomniveaus moet je dit vaak doen. 

'Verrij' je je in De Grote Stad, dan is dat met zo'n GPS geen stress-verhogend moment meer. Op je scherm zie je immers jouw positie en de berekende route. Een beetje gokken brengt je makkelijk weer op het juiste pad. Ben je echt flink afgeweken van je route door bijvoorbeeld een wegomleiding, dan hoef je alleen maar de GPS-positie op het scherm aan te klikken. Deze wordt het nieuwe vertrekpunt. De route kan nu herberekend worden en de software leidt je weer naar de door jou gewenste bestemming. Een kind kan de was doen. 

Wensen...


Kan de software dan niet beter? Welzeker! Ik som hier een aantal wensen op, waarvan ik hoop dat in komende releases van Citymaps worden opgenomen: 
  • Nadat het setje is ingeklikt in de houder in de auto duurt het een paar minuten voor de GPS zijn informatie doorgeeft. Een piepsignaal zou op dat moment handig zijn. Dan kan je immers snel je startpunt ingeven.
  • Dat gebrek aan overzicht op je scherm. Het programma weet verdorie waar je heen wil, dus laat het daarmee dan rekening houden en het scherm weer zodanig opbouwen met de GPS-positie aan de relevante rand van het scherm. Ook zou de kaart zich weer moeten verversen als de cirkel net iets over de helft van de kaart gekomen is en niet pas bij de rand. 
  • Daarnaast zou de software het mogelijk moeten maken dat meer 'hard buttons' kunnen worden gebruikt. De up-down buttons worden al gebruikt om door de verschillende instructies te lopen. Maar de andere buttons zouden ook functies toegewezen kunnen worden: bijvoorbeeld zoomniveau instellen, opnieuw centreren van de kaart, enzovoorts. 
  • Tenslotte: Er valt wat voor te zeggen om de instructies  in de onderste balk compact te projecteren over het gehele scherm. Gewoon een dikke pijl naar rechts met daarbij het aantal meters tot de volgende afslag. En dat knipperend over de kaart. Dan zou ik niet de hele tijd naar de instructies onderin het scherm hoeven te kijken. Als voorbeeld hiernaast een oplossing zoals Blaupunkt die gevonden heeft.

En wat zou het handig zijn als de voeding van de GPS tevens de Palm zou voeden. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? [suggesties hoe dit zelf te doen zijn geopperd in het forum -red]

Eindoordeel


Citymaps met een GPS-ontvanger is een geweldige combinatie. Geen gepieker meer over waar je nu eigenlijk bent en over de te nemen route. Bovendien kan je nu inschatten hoelang de autorit ongeveer zal duren. Alles is onder controle. Met deze combinatie heb ik helemaal geen behoefte aan een ingebouwde routeplanner in mijn auto, die bovendien stukken duurder uitvallen. Wel hoop ik dat TomTom-software mijn wensen voor komende releases van Citymaps ter harte neemt. 

Meer informatie

Feiten

  • Product: Magellan streetfinder companion: fl 660,-
  • Montagesteun met zuignappen: fl. 130,--
  • Voedingskabel fl. 65,-
  • Verkrijgbaar bij: Navicar

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via deze thread in het forum

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android