Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums |
Review: OrbForms Designer |
|||||||
Update 19-12-2002:OrbForms Designer 2.0.3 is uitgebracht.Wil je zelf een Palm-applicatie ontwikkelen, maar ben je niet iemand die zomaar wat C-code uit de mouw schudt? OrbWorks heeft een ontwikkeltool uitgebracht waarmee programmeren voor het Palm-platform gemakkelijker wordt gemaakt: OrbForms Designer. Alles in eenOrbForms Designer is een visuele ontwikkeltool die werkt volgens het WYSIWYG-principe: je ziet meteen hoe de applicatie eruit komt te zien. Dat wil overigens niet zeggen dat de tool geschikt is voor mensen die totaal geen programmeer-ervaring hebben. Voor het schrijven van bijvoorbeeld een event handler (de code die een gebeurtenis afhandelt) heb je wel wat inzicht in het gebruik van functies en variabelen nodig.Wanneer je het programma opstart, zie je een venster zoals de afbeeldingen hierboven. In het midden zie je een nieuw project, rechts een gedeelte van een uitgewerkt voorbeeldproject.
StappenplanHet maken van een applicatie in OrbWorks bestaat uit zes stappen:
FunctionaliteitHet toevoegen van knoppen en andere schermobjecten gaat heel gemakkelijk. Als je in de Visual Designer op de rechter muisknop klikt, verschijnt er een keuzelijst met alle mogelijke schermobjecten (oftewel: controls). Je sleept het gekozen schermobject naar de gewenste plaats. Klik je nu met de muis op een schermobject, dan verschijnen de eigenschappen ervan in het inspectievenster, rechtsonder. Je kunt de eigenschappen naar eigen inzicht aanpassen.C-achtige taalDe code moet worden gescheven in een procedurele, objectgeoriënteerde taal die op C/C++ lijkt, maar met een beperkte implementatie van objecten. Voor commentaar gebruik je // aan het begin van de regel en om de inhoud van een ander bestand op te nemen gebruik je #include, net als in C. Maar om een boodschap op het scherm te tonen gebruik je niet cout maar alert:void zegHallo() { DocumentatieDe documentatie is zeer uitgebreid. Tijdens de installatie wordt een Windows-helpbestand geïnstalleerd, waarin je onder andere een handleiding vindt om snel van start te kunnen gaan, een tutorial met voorbeeldprojecten en een overzicht van de belangrijkste eigenschappen van de taal. Daarnaast vind je uitleg over het gebruik van add-ins en gadgets. Een gadget is een zelf-gedefinieerde control, die niet standaard in het PalmOS voorkomt, maar die je wel zou willen gebruiken. Een control is een schermobject, zoals een knop, schuifbalk of tekstveld. Wanneer je een gadget aanmaakt, moet je met behulp van methoden aangeven hoe specifieke events moeten worden afgehandeld.VoorbeeldprojectenIn de tutorials worden drie projecten uitgewerkt. Om te beginnen natuurlijk de bekende "Hello World" applicatie, die simpelweg een boodschap op het scherm laat verschijnen. Vervolgens ga je aan de slag met een eenvoudige rekenmachine, waarmee je kunt optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. De handleiding neemt wat mij betreft nu iets te grote stappen. Na het plaatsen van de cijfer- en bedieningsknoppen op de form wordt medegedeeld dat er een functie doNumber is gemaakt die de besturing van de knoppen regelt. De functie kun je in de voorbeeld-directory terugvinden. Het was voor minder ervaren programmeurs handig geweest als de functie was toegelicht, of misschien zelfs stap voor stap was uitgelegd. Uiteindelijk moet je immers zelf in staat zijn soortgelijke functies te schrijven. Het maken van een About-scherm wordt vervolgens wel toegelicht, terwijl dat volgens mij het minst lastige gedeelte is.De derde voorbeeldapplicatie is een enquete-programma dat je zou kunnen gebruiken voor een opinie- of marktonderzoek. Het bestaat uit twee schermen: op het eerste scherm worden persoonlijke gegevens ingevuld, op het tweede scherm wordt gevraagd naar de werksituatie. Voor elke geïnterviewde persoon wordt een record aangemaakt in een database. De records kunnen vervolgens worden geraadpleegd en gewijzigd. Bij deze voorbeeldapplicatie wordt meer uitleg gegeven, waardoor je met het nodige doorzettingsvermogen wel in staat moet zijn de applicatie na te maken. Zelf aan de slagNaast de voorbeeldprojecten uit het tutorial worden er nog een aantal andere voorbeeldprojecten meegeleverd. De makers van OrbForms raden aan om deze te hergebruiken bij het maken van een eigen applicatie. Zoals reeds is aangegeven, is ook de code van de schaakklok meegeleverd.Bij het compileren heb je de keuze om een standalone applicatie of een applicatie met runtime te maken. Een standalone applicatie is 63kb groter dan een applicatie met runtime. De runtime OrbFormsRT.prc is 75kb, voor rekenintensieve toepassingen wordt de optionele library MathLib.prc (50kb) meegeleverd. De demoversie van OrbForms geeft een goed beeld van de mogelijkheden van het programma. Er zijn wel een aantal beperkingen: je kunt alleen applicaties met runtime maken (dus niet standalone), je kunt maximaal twee forms in je applicatie opnemen en - de meest vervelende beperking - je kunt je applicatie uitproberen op de emulator. Installeren van zelfgemaakte applicaties op je Palm is er dus niet bij. Maar deze beperkingen zijn niet zodanig, dat ze het maken van de voorbeeldapplicaties in de weg staan. De demoversie stelt je voldoende in staat om OrbForms beter te leren kennen. Bij vragen en problemen kun je terecht op een van de forums op de OrbWorks-website. Je vindt er ook voorbeeldapplicaties van andere gebruikers. AlternatievenEr zijn andere visuele ontwikkeltools, zoals Satellite Forms en Pendragon Forms, maar beiden zijn nogal prijzig (respectievelijk $995 en $149). Bij Pendragon Forms moet daarnaast voor elke eindgebruiker apart betaald worden (ca. $30 tot $45 per gebruiker). Dit zijn prijzen die niet binnen het budget liggen voor hobby-programmeurs en alle anderen die van programmeren niet hun beroep hebben gemaakt.Een beter alternatief is PDA Toolbox ($25), maar omdat in dit programma geen enkele regel code hoeft te worden geschreven zijn de mogelijkheden wat beperkter dan OrbForms Designer, waarin je wel naar hartelust (custom) code kunt toevoegen. ConclusieMaakt OrbForms het programmeren nu echt makkelijker? Vergeleken met puur C/C++-programmeren, zoals met de tools die Palm Inc. zelf beschikbaar stelt, is programmeren met OrbForms heel wat prettiger. Alleen al het feit dat je beschikt over een visueel ontwerptool, waardoor je al vroeg kunt zien hoe je applicatie eruit komt te zien, werkt stimulerender dan een verzameling tekst waarvan je het resultaat pas na compilatie kunt bekijken. Programmeren in C vind ik monnikenwerk, maar met een tool als OrbForms Designer is het wel te doen.Verbeterbaar
Pluspunten
Gegevens over OrbForms Designer
Verder lezen
Discussie/vragenDiscussie en/of vragen over dit review via de forumsRelevante linksAls je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:
Vragen, opmerkingen of discussie?Via deze thread in het forum |
|||||||
Home |
Nieuws |
Reviews |
Tips |
Shop |
Channel Navigator |
Nieuwsbrief |
Forums
© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting Over deze site iCulture | Alles over Google Android |