Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

TIP: Synchronisatieproblemen / Sudden USB Death Syndrome

Door Gerrit Kramer (koekiemonster) (gerrit.kramer@quicknet.nl)

Verschijnt op je Palm de melding "The connection between your handheld computer and the desktop could could not be established. Please check your setup and try again" als je een synchronisatie wilt starten, dan heb je misschien wat aan het volgende artikel.

Het probleem

Bovenstaande melding verschijnt nadat je het Hotsync-symbool in de Hotsync-applicatie van je Palm, of de Hotsync-button op je cradle hebt ingedrukt. Maar op beide manieren wordt de synchronisatie niet uitgevoerd. Het lijkt alsof de synchronisatie de computer niet bereikt. Dit probleem staat ook wel bekend als het "Sudden USB Death Syndrome"
Veranderen naar een seriële cradle, een andere computer, de Palm Desktop Software opnieuw installeren, andere USB poorten proberen, het helpt allemaal niet meer.

De Slowaak Ales Omahen, die een Palm m505 bezit, heeft hierop een oplossing gevonden. Het probleem wordt veroorzaakt doordat de cradle een kleine statische lading afgeeft waardoor de registers van uw Palm de Hotsync-procedure niet meer herkennen. Ales Omahen heeft een methode gezocht om de registers weer correct te krijgen en is uiteindelijk tot de hieronder beschreven procedure gekomen. Oorspronkelijk is de procedure dus getest op een Palm m505, maar het kan ook op andere Palms werken. Op mijn Palm m515 is het bijvoorbeeld gelukt om via de procedure de Palm weer te kunnen synchroniseren, maar ook op een Palm Vx van één van de forumleden heeft het baat gehad. Dit euvel doet zich dus niet alleen voor bij de nog niet omgeruilde cradles van de m500 en m505. Indien je je Palm tweedehands hebt gekocht: op de omgeruilde cradles hoort onderop een E te staan (zie relevante links).

Controleer voordat je onderstaande procedure uitvoert eerst of de Palm wel goed is aangesloten! Is de Palm goed aangedrukt op de cradle? Is de juiste poort (USB/serieel) geselecteerd? Zit de USB- of seriele kabel goed in de computer? Doet het probleem zich ook nog voor na een soft reset, is de Palm Desktop opnieuw geinstalleerd? Pas als deze vragen met 'ja' beantwoord kunnen worden kan onderstaande procedure uitkomst bieden.

De oplossing

De procedure van Ales Omahen is als volgt*:
  1. Indien je een geheugenkaart hebt: zorg voor een goede backup met een programma als BackupbuddyVFS
  2. Voer een harde reset uit op de Palm (let op: hierbij worden de gegevens van je Palm teruggezet naar de fabrieksinstellingen en raak je al je gegevens kwijt!) door de aan/uitknop in te drukken en tegelijktijd een resetpin of een ander dun metalen voorwerp als een paperclip in de resetopening achterop de Palm te steken. Doe dit net zolang totdat de vraag "Do you want to erase all data?" verschijnt en bevestig deze vraag met "Yes" door de PageUp-knop in te drukken.
  3. Haal de Palm van de cradle en open Memo Pad. Maak een nieuw document aan en voer shortcut.1 (zie relevante links) in. Als je dit hebt gedaan reageert de Palm niet meer totdat je een soft reset doet. Doe echter niets en laat de Palm leeglopen. Er wordt 24 uur aanbevolen om de Palm helemaal spanningsvrij te maken, maar korter kan eventueel ook. Het is wel van essentieel belang dat de batterij goed leeg is. Hoewel bij mijn Palm m515 het ledje nog wel zeer zwak brandde, was de batterij na zo'n 22 uur zo goed als leeg.
  4. Laadt vervolgens de Palm weer op door hem op de cradle te plaatsen. Doe dit minimaal een kwartier. Indien je dit korter doet dan het aanbevolen kwartier kan de Palm direct weer uitgaan omdat de batterij te zwak is om de Palm op correcte wijze van stroom te voorzien.
  5. Na het aanzetten van de Palm wordt opnieuw een hard reset uitgevoerd. Doorloop de instellingen om het scherm opnieuw te kalibreren met de Digitizer-applicatie en selecteer de taal indien je een meertalige Palm hebt.
  6. Nu kun je synchroniseren of de gegevens van je geheugenkaartje naar je Palm overbrengen. Indien je met de computer gaat synchroniseren, zorg er dan wel voor dat in de Hotsync-instellingen waar mogelijk de optie "desktop overwrites handheld" ingesteld wordt om problemen te voorkomen. Als je eerst de gegevens van uw geheugenkaartje naar de Palm overbrengt, zorg er dan bij het synchroniseren voor dat de Hotsync-instellingen op "handheld overwrites desktop" staan. Kijk na de eerste synchronisatie of de Hotsync-gegevens weer correct ingesteld zijn. De Hotsync-instellingen vind je als je met de rechtermuisknop op het Hotsync-symbooltje klikt en vervolgens Custom selecteert.

*Let op: deze procedure is geheel op eigen risico, maar wordt over het algemeen succesvol voltooid. De Palmclub noch Gerrit Kramer aanvaardt enige aansprakelijkheid indien de Palm defect raakt.

Relevante links

Discussie/vragen

Discussie en/of vragen over deze tip via de forums



Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android