Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2001, 22:43
mdijkens mdijkens is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 21 mei 2001
Berichten: 43
Im moet een nieuwe (lease) auto uitzoeken en zit na wat lezen hier, te denken:
Als ik nou niet voor f.5600,= een GPS-nav als accesoires kies, kan ik dan voor een stuk minder geld een echt goed werkbare oplossing obv m'n Palm opzetten?

Is het met de huidige hw/sw mogelijk om met bijv. een m505, GPS-hardware, software, laadkabels, etc. een prettig werkende oplossing te creeeren of blijft het spielerij?

Is er goede sofware waarmee je op je laptop snel en eenvoudig (geen 18 stappen) een route+kaartje voor je palmgps kan maken en syncen en dan een dag op pad kan?

Al ben ik de helft van f.5600,= kwijt, hou ik toch nog geld over voor andere leuke accesoires

Gek idee of werkelijkheid?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 mei 2001, 11:13
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Red face

Kijk eens bij navicar: http://www.navicar.nl

Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 mei 2001, 15:42
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Kan wel alleen het blijft wel behelpen. Wil je de helft uitgeven en toch een echte GPS voor de auto, koop dan een blaupunkt oid autoradio GPS systeem. Dan heb je een goeie voor ong. 2500 piek! Kijk bijv. op http://www.blaupunkt.de/asp/inhalt_4...h&topic=RNS150
of algemeen
autonavigatie.pagina.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 mei 2001, 15:47
mdijkens mdijkens is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 21 mei 2001
Berichten: 43
Ik heb mijn Car-audio al eens zorgvuldig geselekteerd en die wil ik niet kwijt; die laat ik over zetten.
Een los systeem is op zich wel het overwegen waard, maar wat je allemaal mee moet slepen neemt zo wel toe (telefoon, radar-detektor, radiofrontje, gps, palm, etc.)
Op de Palm lijkt me op zich ideaal (van tevoren rustig invoeren ipv van in de auto), maar het moet geen techno-freak oplossing worden, gewoon makkelijk...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 mei 2001, 19:29
en passant
Guest
 
Berichten: n/a
Als je niet vies bent van een wirwar van kabeltjes in je auto is dit een aardige configuratie (andere, analoge configuraties zijn natuurlijk ook mogelijk):

Koop een kleine handheld GPS (prijs ongeveer 600). Een goede is bijvoorbeeld de Garmin eTrex (zie navicar.nl voor prijzen en garmin.com voor specs). Een dergelijke handheld kun je ook onafhankelijk van de Palm gebruiken. Bijvoorbeeld bij het wandelen of fietsen. Heerlijk, gewoon je eigen stukje bos uitzoeken en wandelen of fietsen maar. Geen gezeur meer met kaarten of routepaaltjes.

Vervolgens moet je een datakabeltje voor de GPS ontvanger kopen met een seriele aansluiting voor je computer. Die kun je met een zgn. null-modem aansluiten op de seriele aansluiting van je Palm. Als je de seriele aansluiting van je cradle gebruikt kun je tevens de Palm aansluiten op de sigarettenaansteker-voeding. Tevens is de cradle een zeer aardige dashbord houder voor je Palm.

Als software kan ik je de software van palmtop.nl aanraden. In het bijzonder de routeplanner Millenium en de Cityplanner. Met de routeplanner Millenium kun je routes plannen en tracken tussen dorpen en steden, terwijl je met de Cityplanner je routes kunt plannen en tracken in een stad of dorp. Met beide pakketten kun je zeer goed kaartjes on-demand downloaden naar je Palm. Handiger is echter een Palm of Palm-achtige met uitbreiding te kopen en daar al je kaartjes op te plaatsen (voor Nederland is dit voor beide pakketten tezamen in totaal ongeveer 40Mb)

Aardige bijkomstigheid van deze oplossing is dat je handig kunt zoeken naar plaats- en straatnamen m.b.v. grafity. Uit ervaring kan ik je melden dat dit een stuk handiger is dan het intoetsen van namen met de knoppen waarmee de standaard navigatiesystemen zijn uitgerust.

Deze configuratie zal je inclusief kabeltjes e.d. ongeveer 800,= kosten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 04 juni 2001, 01:04
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik gebruik zelf de Streefinder GPS van Rand McNally. Die hebben ze alleen nog niet voor een M505. Die klik je vast aan je palm en dan wordt het een geheel. Erg handig.

Overigens is het maar 3 stappen om een kaartje over te zetten naar je palm. Ik heb het alleen wat gedetailleerder uitgelegd in de andere threads (ik neem aan dat je daar aan refereert met die 18 stappen).

Zoals ik daarin ook al zei, GPS Pilot is ook bezig met software waarmee je de kaarten direct van internet haalt (TripPilot ofzo). Ik heb dat spul getest en mijn palm was in no-time op tilt. Ik heb een harde reset moeten uitvoeren om hem weer aan de praat te krijgen. Maar goed, als ze dat aan de praat krijgen zou je een MapBlast routeplanning zo in kunnen lezen. Zelfs op locatie (met een GSM modem).

Ik doe dus dat stappenplan elke keer. Is echt zo gebeurt hoor. Ik heb ook (op vakantie in de states) een paar weken met een "in car" GPS unit gereden. Dat is pas een geklooi om een route te plannen. Daar verkijk je je nog op. Moet je je voorstellen dat je een adres kiest zonder een toetsenbord, maar met een cursortje! Maar ja, dan krijg je wel gesproken aanwijzingen onderweg en automatische correcties mocht je toch anders (moeten) rijden. Dat was wel super. Dat mis je op je palm wel.

Voordeel van de palm is echter dat het veel minder kost. Een palm heb je toch al nodig en zo'n GPS kost tussen de $60 en $200. De kaarten zijn in principe gratis te krijgen. Of je koopt Route 66 voor een paar tientjes.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 juli 2001, 23:36
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
zeekaarten voor GPS?

Hoi,

Een vraagje:
Aangezien mijn vader een zeilboot bezit en geintereseerd is in een GPS systeem,vroeg ik mij af of er, behalve routemaps voor de weg, ook zeekaarten op cdrom zijn uitgebracht. Ik doel dan op gebruik voor op de Palm in combinatie met bijvoorbeeld een Magelan of RandMcNally. Is hier iets voor en zoja waar? Mischien krijg ik 'm dan ook aan de Palm
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 juli 2001, 09:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb wel een keer een site gezien met "nautical maps", maar dat was voor de Pocket PC. Zie: http://www.maptech.com/sea/index.cfm.

Alleen, een Pocket PC met GPS komt al snel op 2500 piek. Ik zag ook niet of ze alleen VS kaarten hadden. Meestal heeft die amerikaanse software alleen kaarten voor de VS.

Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 juli 2001, 19:29
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Ik werk nu ook met een losse GPS (holux) en daaraan gekoppeld een palm (TRG pro). Je hebt wel wat kabeltjes in je auto maar je hebt allerlei mogelijkheden:
- losse GPS gebruiken
- aan palm koppelen met citymap (die ik nog niet heb omdat ik ze te duur vind, ik wil ze wel graag)
- je kunt die GPS ook evt. aan een notebook koppelen of een andere palm (als je weer eens een nieuwe koopt)

Edit: alleen oplossing 2 werkt dus nog niet

Laatst gewijzigd door dirk; 05 oktober 2001 om 11:12.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 juli 2001, 17:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die GPS unit voor de Palm V heeft inderdaad wel als nadeel dat je die niet op een notebook kan aansluiten. Ik heb zelf een flatcable binnenin op de connector gesoldeerd met een RS232 connector naar buiten. Ziet er niet echt fraai uit, maar ik wilde het wel eens testen op mijn notebook.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 19 juli 2001, 23:09
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
en?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 juli 2001, 00:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou ja, niks. Ik wilde alleen maar aangeven dat je er zelf ook wel een kabeltje aan kan maken. Je hoeft hem niet te kopen met kabeltje.

Ik kan hem nu aansluiten aan de palm (achterop z'n ruggetje) of met een kabeltje aan mijn notebook. Ik kan zelfs meegluren wat er over de RS232 gaat als een Palm GPS programma bezig is. Dat laatste was wel handig om uit te vogelen hoe het NMEA protocol werkt (gebruikt wordt).

Dan zie je bijvoorbeeld dat GPS Atlas vergeet om de GPS te starten met de laatste coordinaat. Dat doet ie alleen als je de GPS opnieuw kiest. PlaceTrace doet wel een init met coordinaten. Dat gaat een stuk sneller.

Oh, ja. Aan mijn notebook kan ik de GPS gebruiken met Route 66. Dat is helemaal super. Alleen heb ik nog wat moeite om mijn notebook aan mijn dashboard te kleven
Met citaat reageren
  #13  
Oud 26 juli 2001, 11:03
Rudolf Rudolf is offline
Lid
Voornaam: Rudolf
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 23 juli 2001
Locatie: Omgeving Hoofddorp
Berichten: 49
Question

patrickl

Kan jij precieser aangeven hoe je die externe RS232 aansluiting hebt gemaakt?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 26 juli 2001, 12:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb een RS232 flatcable connector op de puntjes van de connector van de GPS unit gesoldeerd. Die flatcable connector heb ik uit een oud karkas van een PC gesloopt (dat was wel wat lastig, want dat was een mannetje. Je hebt eigenlijk een vrouwtje nodig). Je kunt ze vast ook wel los kopen.

Ik heb een beschrijving gemaakt op http://palm.laweb.nl/RS232GPS.htm
Met citaat reageren
  #15  
Oud 05 oktober 2001, 11:10
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door en passant


Koop een kleine handheld GPS (prijs ongeveer 600). Een goede is bijvoorbeeld de Garmin eTrex (zie navicar.nl voor prijzen en garmin.com voor specs). Een dergelijke handheld kun je ook onafhankelijk van de Palm gebruiken. Bijvoorbeeld bij het wandelen of fietsen. Heerlijk, gewoon je eigen stukje bos uitzoeken en wandelen of fietsen maar. Geen gezeur meer met kaarten of routepaaltjes.

Vervolgens moet je een datakabeltje voor de GPS ontvanger kopen met een seriele aansluiting voor je computer. Die kun je met een zgn. null-modem aansluiten op de seriele aansluiting van je Palm. Als je de seriele aansluiting van je cradle gebruikt kun je tevens de Palm aansluiten op de sigarettenaansteker-voeding. Tevens is de cradle een zeer aardige dashbord houder voor je Palm.


Hoe bedoel je precies van die nul modem kabel? Kun je niet rechtstreeks op de kabel van de craddle aansluiten?
Zie mijn bericht op http://www.palmclub.nl/forums/showth...?threadid=3701
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023